Web Design Factory - WordPress, Website

Strony internetowe na abonament – czy to się opłaca?

Rynek usług projektowania stron internetowy stał się na tyle nasycony, że firmy tworzące strony www, w celu zdobycia klientów, szukają coraz to nowych rozwiązań, nie tylko w jakości oferowanych usługi, ale także w sposobie ich oferowania. Tak zrodziła się koncepcja stron internetowych na abonament. Czym są takie strony, na czym polega ich użytkowanie i czy faktycznie są one opłacalne dla klientów?

Dzisiaj wszyscy wiemy, że strona internetowa to nie tylko podstawa każdego biznesu czy jakiejkolwiek działalności kulturalno-społecznej, ale jest to także wizytówka, na której budowana jest marka i wizerunek danego przedsięwzięcia oraz platforma umożliwiająca kontakt czy to z klientem, czy innymi zainteresowanymi użytkownikami. Bez strony internetowej nie istniejemy w świecie online. Dlatego każdy, kto naprawdę chce się liczyć, niezależnie od tego, co robi i w jakiej branży działa, musi mieć swoją własną stronę.

Trzeba jednak wiedzieć o tym, że dobra strona, która przyciągnie klientów i użytkowników, nie jest przypadkowym zlepkiem treści i grafiki, a doskonale dopracowanym marketingowym środkiem przekazu, gdzie każde słowo i każdy element graficzny ma swoje zadanie i rolę, które z założenia doprowadzają do wywołania żądanej reakcji ze strony użytkownika.

Niestety za naprawdę dobrą stronę trzeba sporo zapłacić. Dobra grafika, wygodny system zarządzania treścią oraz teksty copywriterskie na wysokim poziomie, to wszystko kosztuje. Z tego powodu wiele profesjonalnych firm projektujących strony internetowe postanowiło wyjść do swoich klientów z nową propozycją, jaką są strony internetowe na abonament.

Tego typu oferta miała rozwiązać kwestie wysokich kosztów stworzenia dobrej strony, ponieważ zostały one rozbite na mniejsze comiesięczne opłaty. Czy w efekcie tak się stało? Czy może w ostatecznym rozrachunku jakość strony i jej koszty całkowite, nie są do końca takie, jakich można było się spodziewać.

Strony internetowe na abonament, jak to wygląda w praktyce?

Przeglądając oferty stron internetowych na abonament, widzimy, że w większości przypadków w zakres usługi abonamentowej wchodzi stworzenie strony, której jakość zależna jest od ceny abonamentu oraz zapewnienie hostingu i domeny. W najtańszych abonamentach witryny są bardzo proste, z reguły składają się zaledwie z kilku zakładek (3-5) i oparte są na już gotowych projektach graficznych.

Im wyższy jest abonament, tym jakość strony wzrasta i powiększa się również wachlarz usług dodatkowych. W abonamencie oscylującym w granicach 100 złotych netto otrzymamy stronę w miarę rozbudowaną z możliwością założenia jednego lub dwóch adresów mailowych oraz gwarancją pełnej obsługi administracyjnej i technicznej. Droższe abonamenty w niektórych przypadkach obejmują także wsparcie pozycjonerskie.

Z drugiej strony bardzo często w usługę abonamentową wliczona jest aktualizacja strony np. 3 razy w miesiącu, co jest równoznaczne z brakiem dostępu do samodzielnego zarządzania jej treścią z panela administracyjnego. Jest to bardzo duże ograniczenie w szczególności dla kogoś, kto chce prowadzić na swojej stronie bloga lub często uaktualnia swoją ofertę.

Dodatkowo strony na abonament, nie tylko te tańsze, ale zdarza się, że i te droższe, obwarowane są różnego rodzaju ograniczeniami, takimi jak limity transferów czy odczuwalnie ograniczoną przestrzenią dostępną na dysku. Zdarza się również, że samo uruchomienie strony wymaga uiszczenia jednorazowej opłaty aktywacyjnej.

Kto jest właścicielem domeny?

Decydując się na stronę w abonamencie, musimy zadać sobie pytanie, czy chcemy podjąć ryzyko budowania marki naszej firmy i naszego wizerunku na zasadach ograniczonej własności. W większości przypadków firmy oferujące strony na abonament są faktycznymi właścicielami domeny, którą możemy ewentualnie odkupić po jakimś okresie opłacania abonamentu. Przez czas płacenia abonamentu jesteśmy jedynie dzierżawcami domeny, a tym samym zbudowanej na niej strony.

W takim przypadku zaprzestanie płacenia abonamentu lub zerwanie umowy z firmą powoduje, że nasza domena i zawartość strony przepadają. Jeżeli ktoś podkupi nam domenę, zostajemy z niczym i musimy zacząć budować swoją obecności w internecie niemalże od początku. A to wiąże się nie tylko z utratą kontaktu ze zdobytymi już klientami czy użytkownikami, ale także z nowymi kosztami.

Budująco od początku swoją stronę na własnym serwerze i domenie nie tylko zyskujemy niezależność, ale także mamy nieograniczone możliwości w tworzeniu dodatkowych stron na dostępnych za darmo subdomenach oraz nieograniczoną możliwość zakładania kont mailowych.

Patrząc na koszty zaprojektowania i stworzenia strony internetowej oraz na koszty kilkunastomiesięcznego płacenia abonamentu, wydaje się zbytnim ryzykiem wikłanie się w abonamenty i zależności od jednego usługodawcy. Niezależne domeny i hostingi są gwarancją bezpieczeństwa naszej strony oraz pełnej kontroli nad jej funkcjonowaniem.

W przypadku niezadowolenia z firmy projektującej naszą stronę zawsze możemy zmienić ją na inną. Kiedy decydujemy się na strony internetowe na abonament i wiążemy się z daną firmą, jesteśmy skazani na długofalową współpracę niezależnie od jakości oferowanych usług.

Niestety w przypadku stron internetowych na abonament często sprawdza się reguła, że taniej znaczy mniej i po prostu gorzej. A wysokie abonamenty w ogólnym rozrachunku generują znacznie wyższe koszty niż tradycyjnie zaprojektowana strona, a dodatkowo znacznie ograniczają swobodę korzystania, z jakby nie było, własnej strony internetowej.

No Comments

Leave a Comment